Youtube LinkedIn Twitter
010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

Youtube

Hoe groot is de impact van het boekingsplatform op de haven?
over boekingsplatformen & digitale disrupties in de logistiek
 
De impact van digitale platformen en het disruptieve vermogen hiervan op de expeditiesector is nog onbekend. Samen met Fenex heeft SmartPort aan TNO & Erasmus Universiteit gevraagd deze impact in kaart te brengen. Het onderzoek, waar het afstudeeronderzoek van Maret Hoessen onderdeel van uitmaakt, valt onder leiding van Gerwin Zomer (TNO) en begeleiding van prof. Rob Zuidwijk (EUR).
 
Apple, Google, Facebook, Airbnb, Booking.com en Uber hebben met hun platformstrategie bestaande markten al eerder op hun kop gezet. Ook in de logistiek en de expeditie sector wint dit platformmodel terrein. Boekingsplatformen als Transporeon brengen aanbieders en vragers van transportdiensten samen en faciliteren het aangaan van contracten. Digitale expediteurs als Flexport of Uber Freight zien hun marktaandeel gestaag groeien. Het onderwerp ‘boekingsplatformen en digitale disrupties in de logistiek’ staat hoog op de innovatie agenda van SmartPort en Fenex. Dit onderzoek moet de ontbrekende kennis bieden voor de juiste investeringen in de toekomst en het versnellen van deze innovaties.
 
Het onderzoek heeft een looptijd van 6 maanden en conclusies worden in het najaar  verwacht. Uiteraard worden de conclusies openbaar gedeeld, zoals alle resultaten van SmartPort onderzoeken.
 
Vragen over dit onderzoek? Neem contact op met anique.kuijpers@smart-port.nl