010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

ROTTERDAM. Havenbedrijf in gesprek met Michiel Jak, directeur SmartPort

Tijdens een personeelsdag van Deltalinqs, één van de founding fathers van SmartPort, was ik op Maasvlakte Plaza. Dit klinkt misschien wat sullig, omdat het om een grote parkeerplaats gaat. Maar het is hartstikke belangrijk dat je een bewaakte voorziening hebt waar truckchauffeurs kunnen overnachten en met elkaar kunnen praten. Maasvlakte Plaza ligt dichtbij de hoofdweg. De truckchauffeur hoeft dus niet om te rijden en hij beschikt over alle basisvoorzieningen voor hemzelf en de truck. Hij kan er douchen, eten en drinken of indien nodig, naar verwachting vanaf oktober dit jaar, direct langs een bandenonderhouds- en tankstation rijden. Alles is perfect geregeld. Kortom, het is een veilige overnachtingsplek voor de chauffeur én zijn lading. Met dit bezoek aan Maasvlakte Plaza in gedachten en al kijkend naar de Tour de France, raak ik steeds overtuigder van één van de projecten waar we vanuit SmartPort mee bezig zijn, namelijk truck platoonen: het rijden van vrachtwagens in een peloton vanuit Maasvlakte 2 naar het achterland.


Nieuwe modaliteit

Truck platoonen houdt in dat trucks in één of meer pelotons van drie of vijf vrachtwagens achter elkaar rijden, een nieuwe modaliteit zeg maar. Een trein op de weg. Dit heeft zo zijn voordelen. Omdat de chauffeurs dicht op elkaar rijden, scheelt dit circa tien procent brandstof, zo heeft TNO berekend, én dus CO2-emissie. Ook gaan ze dicht achter elkaar rijdend soepeler door het verkeer als een zwerm vogels. Dit zorgt voor een betere doorstroming op de snelweg. En truck platoonen is veiliger, want het menselijk falen is er grotendeels uitgehaald. De computer doet de routineklussen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan in de rijstrook blijven, de juiste snelheid aanhouden en afstand houden. Chauffeurs hoeven alleen in te grijpen als het spannend wordt. Dit heeft als extra voordeel dat de rijtijdenwet wellicht aangepast zou kunnen worden. Truckchauffeurs kunnen vaker rusten wanneer ze willen en niet alleen als de tachograaf het aangeeft. Alles bij elkaar levert truck platoonen zomaar een besparing op van ongeveer € 5.000 per truck per jaar. TNO kwantificeert nu hoeveel veiliger truck platoonen is en hoeveel de doorstroming verbetert met truck platoonen. Dit weten we na de zomer.

Schaalgrootte
Technisch is het mogelijk om trucks in een treintje te laten rijden. Nu gaat het om schaalgrootte. Er moet een kastje ingebouwd worden en zo’n kastje is duur. Daarom willen we in 2020 minimaal honderd truckpelotons per dag over de A15 laten rijden, bestaande uit minimaal driehonderd vrachtauto’s en zeshonderd containers. Dan haal je de kosten eruit. Behalve schaalgrootte is een datingapp een belangrijke voorwaarde. Hiermee kunnen chauffeurs logistieke gegevens met elkaar uitwisselen en met elkaar afspreken om samen op te rijden. Een digitale toepassing die gerealiseerd kan worden met beschikbare data.
En zo kom ik weer uit op Maasvlakte Plaza. Want waar kun je als chauffeur idealer ‘daten’ dan daar waar 400 collega’s hun truck parkeren? Daar kun je makkelijk starten met truck platoonen. Je wisselt gegevens uit via de app, je tankt en rijdt gezamenlijk weg. Check hier de film over Truck Platooning.

Klik hier voor de link naar deze column