Youtube LinkedIn Twitter
010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

Youtube

AD, Leon van Heel 19-04-18, 12:37

Rotterdam zal de eerste haven zijn waar onbemande schepen tussen de gewone schepen varen. Er zijn vergevorderde plannen voor experimenten. Volgens hoogleraar Mark van Koningsveld is oefenen in de praktijk de beste manier om de innovaties te testen.

,,We moeten ons voorbereiden op wat komen gaat”, zegt de pas benoemde professor havens en scheepvaartwegen aan de TU Delft. ,,Er komt een periode aan met autonoom varende schepen en nog heel veel schepen met bemanning. Daar moeten we ons op voorbereiden. Dat kan alleen goed in de praktijk.” Volgens hem kan de introductie van de zelfvarende schepen gevolgen hebben voor de inrichting van het havengebied en de coƶrdinatie van de schepen. Welke, dat moet de praktijk uitwijzen.

Van Koningsveld presenteerde zijn plannen gisteren tijdens het Havencongres in Rotterdam. Het plan om de grootste haven van Europa te gebruiken als living lab, levensechte proeftuin, is opgesteld door hem en SmartPort. SmartPort is een samenwerkingsverband van het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente, de belangenorganisatie voor havenondernemers Deltalinqs, de TU Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam, Deltares en TNO voor onderzoek in de haven.
Het eerste autonoom varende containerschip is in aanbouw. De Yara Birkeland komt in 2019 in de vaart. In 2020 zal het de eerste tochten zonder mensen aan boord maken. In Noorwegen, op een traject dat veel minder druk is dan de Rotterdamse haven. ,,Rotterdam is minder eenvoudig.”

Delegatie
Een delegatie van het Rotterdamse Havenbedrijf en verschillende bedrijven, waaronder baggeraar Van Oord, brengen deze week een bezoek aan de nog in aanbouw zijnde Yara Birkeland. Naar verwachting is het zelfvarende schip goedkoper, omdat het geen bemanning heeft en minder brandstof verbruikt.
Het afgelopen jaar voer al een keertje een robotschip door de Rotterdamse haven. Dat was de Seagull-301, een mijnenjager ter grootte van een motorboot die bij de scheepswerf De Haas in Maassluis is gebouwd.

Het Havenbedrijf Rotterdam wil vooroplopen in deze ontwikkeling, want ze koestert het imago van haven waar steeds gekeken wordt hoe het slimmer, efficiƫnter, beter en milieuvriendelijker kan. Het Havenbedrijf lanceerde gisteren bijvoorbeeld ook officieel het computerprogramma Pronto, dat ervoor zorgt dat de aankomst en vertrek van schepen soepeler verloopt. Nu gaat dat nog gepaard met veel telefoontjes, e-mails en zelfs faxen. Met Pronto kan dat vrijwel automatisch en zorgt de computer ervoor dat de roeiers, loodsen en agenten precies op het juiste moment aanwezig zijn. Dat verkort de wachttijden.

Link naar artikel