010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

Truck Platooning

Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direkt achter elkaar in kleine konvooien, wat zorgt voor betere verkeersdoorstroming, hogere verkeersveiligheid, besparing op brandstof en afname van CO2-uitstoot.

 

Onderzoek

Containervervoer over de weg zal de komende jaren groeien. Uitbreiding van de infrastructuur is geen optie, dus zal de huidige capaciteit beter benut moeten worden. Bij truck platooning rijden vrachtwagens geautomatiseerd en direkt achter elkaar in kleine konvooien. Truck platooning levert een betere verkeersdoorstroming en daarnaast besparing op brandstof, CO2-uitstoot en kosten. Het vergroot bovendien de verkeersveiligheid.
De quick scan Truck platooning laat zien dat in Rotterdam verschillende ingrediënten voor succesvolle uitrol aanwezig zijn. Voor een succesvolle realisatie is een digitaal matchingplatform vereist dat de samenstelling van de platoons organiseert. Klik hier voor de video over Truck platooning

Kansen

  • Besparing – Bij truck platooning rijden de vrachtwagens in elkaars slipstream. Dat levert een besparing op brandstof, en daarmee op kosten en CO2-uitstoot.
  • Verbeterde doorstroming – Efficiënter gebruik van de weg levert betere doorstroming en daarmee tijdsbesparing en hogere betrouwbaarheid van het wegvervoer.
  • Efficiëntere inzet arbeid – Truck platooning vraagt een andere inzet van chauffeurs en biedt daarmee mogelijkheden voor de efficiëntere inzet van arbeid. (Te vergelijken met een vliegtuigpiloot.)
  • Verhoogde verkeersveiligheid – Geautomatiseerd rijden in een platoon is veiliger door afname van menselijke fouten (grootste oorzaak van ongelukken).
  • Data delen en automatisering – Samenwerkende partijen delen data aan het matchingplatform waarmee goed en snel platoons samengesteld kunnen worden..

Uitdagingen

  • Data delen – Samenwerking en de bereidheid om de juiste data beschikbaar te stellen zijn nodig voor een succesvol matchingplatform dat bijvoorbeeld laat zien welke transporten beschikbaar zijn voor platooning en dat bepaalt in welke volgorde gereden gaat worden.
  • Grootschaligheid – Om de implementatie van de technologie financieel haalbaar te maken is grootschalige toepassing nodig.
  • Inzet chauffeurs – Hoe kan de vrachtwagenchauffeur tijdens het platoon-rijden efficiënt worden ingezet?
  • Aanpassen regelgeving – Regelgeving moet worden aangepast om truck platooning uit te kunnen rollen.

Impact – effecten

In 2020 vertrekken vanaf het Rotterdamse havengebied per dag 100 platoons, met daarin 300 tot 500 trucks per dag, ongeveer 10% van het totale aantal trucks. Daarmee wordt bespaard op brandstof wat lagere kosten oplevert, en het levert maatschappelijke baten, te weten verminderde CO2-uitstoot, verhoogde veiligheid en betere doorstroming van het wegverkeer.

Partners

Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, TKI-Dinalog, TNO
containertransporteurs:
BVB Logistics, H.N. Post & Zonen, De Jong­Grauss Transport, Kamps Transport, Overbeek Int. Transport, Post­Kogeko, De Rijke Trucking, Starmans Transporten, Van der Wal Transport
logistieke dienstverleners:
DHL Global Forwarding, Kloosterboer, Maersk Line en Yusen Logistics

“Bij platooning staan vrachtwagens voor eerst echt met elkaar in verbinding, waardoor het transport veiliger en zuiniger wordt.”

Kees Overbeek jr.

Transportbedrijf Overbeek

“Truck Platooning wordt een game changer in achterlandlogistiek.”

Cees Deelen

Projectmanager, Havenbedrijf Rotterdam

Direct contact

Meer informatie?

Neem contact op met Roy van den Berg voor een afspraak of meer informatie over onze projecten en de SmartPort Community.

Wordt teruggebeld

Wilt u gebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter en wij nemen snel contact met u op.