010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

3 december 2018, FD – door Pieter Lalkens
Over drie jaar moeten er vanuit de Rotterdamse haven dagelijks rond de honderd zelfrijdende truckkonvooien over de A15 vertrekken richting het achterland. Met een grootschalige toepassing van deze ‘truck platooning’ willen de overheid en ruim twintig bedrijven het vervoer efficiënter, sneller en schoner maken. Onlangs werd tijdens een diner georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) de aanzet gegeven tot uitbreiding van in konvooi rijden in Nederland. ‘Een doorpakdiner’, zo omschrijft Michiel Jak, directeur van het Rotterdamse SmartPort, de bijeenkomst. SmartPort is een van de initiatiefnemers in het project.

Aankomst op de Rotterdamse Maasvlakte van vrachtwagens die vorig jaar deelnamen aan de Europese ‘truck platooning challenge’.Foto: Peter Hilz

Tot nu toe worden er alleen kleinschalige testen (of technologiedemonstraties) gehouden met zelfrijdende konvooien. Hierbij rijden drie, vier of vijf vrachtwagens in konvooi dicht achter elkaar. Zij zijn als het ware aan elkaar gekoppeld via wifi-technologie en radar. De voorste truck bepaalt de richting en de snelheid, de rest volgt. Vorig jaar werd op initiatief van de Nederlandse overheid de zogeheten ‘truck platooning challenge’ gehouden. Daarbij vertrokken uit verschillende Europese landen truckkonvooien naar de Rotterdamse haven. ‘Van een hard akkoord kun je nog niet spreken, maar het voornemen is er zeker om truck platooning grootschalig toe te passen’, zegt Jak in een toelichting. Op de recente Nationale Havenconferentie in Amsterdam toonde directeur-generaal Mark Frequin van I&W zich optimistisch over de haalbaarheid. Frequin is voor I&W de initiator van het project.

Start 2020
Jak denkt dat er in 2020 met rijden begonnen kan worden. Hij schat dat er zeker ‘tientallen miljoenen’ aan investeringen nodig zijn. In de komende maanden moeten de plannen volgens hem grondig worden uitgewerkt. Het initiatief past in de Roadmap Next Economy, de innovatieagenda van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag. ‘Binnen de roadmap kunnen we aanspraak maken op gunstige financiering door Brussel. Daarover wordt in maart of april volgend jaar een besluit genomen’, licht Jak toe. Bij de toepassing van konvooi rijden zijn rond de 25 partijen betrokken, bestaande uit bedrijven, overheidsinstellingen en onderzoeksinstituten. Verladers als Ahold en Jumbo hebben interesse, evenals de vervoerders Simon Loos en Peter Appel. Verder zijn truckfabrikanten zoals DAF, Scania, Volvo en MAN actief op dit gebied.

Voordelen 
10%

Door te rijden in een konvooi verbruikt een vrachtwagen ongeveer 10% minder brandstof. Aan konvooi rijden zitten volgens voorstanders grote voordelen. Naast verbeterde veiligheid wordt er ongeveer 10% minder brandstof verbruikt. Een groot voordeel is verder dat er langer kan worden gereden, omdat de drie of vier chauffeurs elkaar kunnen afwisselen. ‘Ze hoeven niet allemaal tegelijk heel geconcentreerd te zijn.’ Voorwaarde is wel dat de rijtijdenwet moet worden aangepast.
Jak van SmartPort wijst op de bredere betekenis van het ontwikkelen van konvooi rijden. ‘Het moet fungeren als aanjager van de verdere automatisering en digitalisering van de logistiek.’ Zo moeten er langs de geselecteerde routes wifibakens komen. ‘Die kunnen natuurlijk voor meer worden gebruikt dan alleen voor truck platooning.’ Truckkonvooien worden ook beschouwd als een voorbode van vervoer met autonoom rijdende wagens. Het is de bedoeling om de truckkonvooien te laten rijden vanaf de Tweede Maasvlakte, waar de grote containerterminals zijn gevestigd, naar Antwerpen en Venlo. ‘Dat zijn verbindingen waarover veel vrachtvervoer plaatsvindt’, aldus Jak. Van de vrachtwagens die vanaf de Maasvlakte vertrekken, blijft volgens hem 90% binnen Nederland. De dit jaar geopende Maasvlakte Plaza, de grote parkeerfaciliteit voor vrachtwagens op de Maasvlakte, is in de visie van Jak een logisch vertrekpunt voor de truckkonvooien.

Link naar FD