Youtube LinkedIn Twitter
010 - 40 20 343 info@smart-port.nl

Youtube

Na het winnen van de SmartPort scriptieprijs 2019, stellen wij graag Emma de Koning aan u voor;

Mijn naam is Emma de Koning en ik werk ik als consultant Data Analytics bij PwC. Afgelopen collegejaar ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in Econometrie, met de specialisatie Operationele Research & Logistiek. Nu was ik zelf zeer blij verrast toen ik tijdens het Rotterdams Havenevenement te horen kreeg dat mijn scriptie de SmartPort Port scriptieprijs 2019 had gewonnen. Erg mooi om waardering te ontvangen voor dit onderzoek! Goed dat het belang en de relevantie van het onderwerp, containervervoer tussen Azië & Europa, wordt uitgelicht/benadrukt.

Efficiëntie in containervervoer
Gedurende mijn onderzoek heb ik samen met mijn begeleiders, Rommert Dekker (Erasmus Universiteit) en Daan Vroom (ShipX), een focus gelegd op het containervervoer tussen Azië en Europa. Containervervoer tussen Azië en Europa is een van dé grootste handelsvolumes ter wereld. De wereldwijde containerhandel groeit nog steeds en de overslag wordt een steeds belangrijker instrument in de containertransport.
Recentelijk zijn er verschillende transformaties geweest in de allianties van containerlijnvaart en wordt er bij de lijnschepen aangedrongen om een kritische evaluatie van de, onder andere om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het doel van mijn scriptie was dan ook om te onderzoeken of er efficiëntere routes kunnen worden ontworpen wanneer de containerliners samenwerken. In mijn scriptie is een methode voorgesteld om het probleem van netwerkontwerp, scheepstoewijzing en ladingroutering op te lossen.

Allianties voor netwerkoptimalisatie
Het probleem is in drie stappen opgelost en wordt zodanig aangepast dat het geschikt is voor grote datasets. De netwerken worden gecreëerd door het probleem te scheiden in hub-routes en regionale routes. De methode is toegepast op handelsgegevens van Container Trade Statistics en bevat 204 havens en meer dan 9.000 aanbod- en afname paren… De voorgestelde methode biedt een verbetering van 25% betreffende de kostenreductie in vergelijking met de literatuur over dit onderwerp. Daarnaast genereert de voorgestelde methode tot 33% goedkopere netwerken in vergelijking met de huidige lijnvaartroutes. Dit onderzoek benadrukt dat netwerkoptimalisatie binnen allianties kan leiden tot een significante efficiency in het aantal schepen, kosten en CO2 reductie.

Slimste haven in 2050
De conclusie past goed in de visie van SmartPort. Het vormen van allianties en stimuleren van wetenschappelijke onderzoek voor innovaties in de haven van Rotterdam. Mooi om te zien dat dit samenwerkingsverband van verschillende organisaties zich inzet voor de oplossingen en uitdagingen van de toekomst. Op deze manier maken we samen Rotterdam tot de slimste haven ter wereld in 2050.

 

Heeft u vragen voor Emma? Of wilt u meer weten over SmartPort? Neem contact op! tel. 010-4020338 of mail naar info@smart-port.nl